Het idee

De strategie is om met een slimme mix van tijdelijke functies in de leegstaande gebouwen (en buitenruimte) te werken aan waardecreatie voor het Waalfront gebied. Uitgangspunt daarbij is dat met de huurders de beheerskosten en investeringslasten voor het openhouden van de gebouwen worden terugverdiend. Iedere gebruiker betaalt mee!
De verwachting is dat met een interessante mix van commerciële, creatieve en culturele huurders een bruisende omgeving ontstaat die met regelmaat bezoekers naar het gebied trekt, zowel uit Nijmegen als ver daarbuiten. En daarmee potentiële eindgebruikers kennis laat maken met het gebied. Deze mix is ook aantrekkelijk voor marktpartijen die later willen investeren in definitieve voorzieningen in het Waalfront.

De kracht is om een mix van commerciële en kleinschalige bedrijvigheid - zoals zakelijke dienstverlening, maakbedrijven, horeca, pop-up stores, winkels- en culturele en niet-commerciële activiteiten te realiseren. Met bijvoorbeeld Urban Sports, Urban Farming, evenementen, tijdelijk wonen en recreëren.
De kern van deze aanpak is dat tijdelijke activiteiten een publiekstrekkende werking moeten hebben. Het investeren in tijdelijke activiteiten voor een periode tot 2021 vraagt om ondernemerschap en creativiteit. Activiteiten zullen elkaar ook moeten versterken.